Toiminta- ja omavalvontasuunnitelma

Päivitetty: 28.11.2025

Tämä toiminta- ja omavalvontasuunnitelma perustuu lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) ja sen 27 §:n velvoitteeseen laatia omavalvontasuunnitelma. Suunnitelma kuvaa muun muassa palveluntuottajan toimintaperiaatteita, omavalvonnan toteuttamisen käytäntöjä sekä tapoja, joilla palvelun laatu ja turvallisuus varmistetaan.


1. Toiminnanharjoittaja

Nimi: Tanja Lintula
Toiminimi: Psykologipalvelu Tanja Lintula
Ammattinimikkeet: Laillistettu psykologi, kognitiivinen psykoterapeutti
Y-tunnus: 3554664-4
Toimipaikka: Betaniankatu 5, 20810 Turku
Yhteystiedot: +35840 373 79597
 

2. Toiminnan kuvaus ja tavoite

Toiminta on yksityisen terveydenhuollon palvelutoimintaa, jossa tarjoan psykologin ja
kognitiivisen psykoterapeutin palveluja pääosin aikuisille, mutta myös alle 18-vuotiaille
nuorille.
 
Tavoitteena on tukea asiakkaiden psyykkistä hyvinvointia, toimintakykyä ja elämänhallintaa
psykologisin keinoin ja kognitiivisen psykoterapian menetelmin. Toiminta on
suunnitelmallista, tavoitteellista ja perustuu ajantasaiseen ammattitaitoon sekä eettisiin
periaatteisiin.
 

3. Tarjottavat palvelut

  • Kognitiivinen psykoterapia
  • Toteutetaan sekä Kelan kuntoutuspsykoterapiana että yksityisesti/vakuutuksen/työterveyden/ostopalvelun kautta maksettuna.
  • Terapia on tavoitteellista ja asiakkaan tarpeisiin räätälöityä hoitoa.
  • Psykologin keskustelukäynnit
  • Psykologista tukea, neuvontaa ja ohjausta.
  • Palvelu voidaan laskuttaa asiakkaalta, vakuutusyhtiöltä, työterveyshuollolta tai hyvinvointialueelta.
  • Mahdollinen työnohjaus- ja koulutustoiminta voi kuulua toimintaan myös myöhemmin.
 

4. Asiakaskunta

Asiakaskunta koostuu asiakkaista, jotka hakevat apua esimerkiksi mielialaoireisiin,
ahdistuneisuuteen, stressiin, ihmissuhdeongelmiin tai elämän kriiseihin. Asiakaskunnassa on
laajasti erilaisia psyykkisiä avun tarpeita.
 
Asiakkaat ovat pääosin aikuisikäisiä, mutta mahdollista tarjota aikoja myös alle 18-vuotiaille
(pääosin kuitenkin kaikki asiakkaat vähintään 16-vuotiaita).
 
Asiakkaat tulevat palvelun piiriin oma-aloitteisesti.
 

5. Työmenetelmät ja toimintaperiaatteet

Toiminta perustuu psykologian ja kognitiivisen psykoterapian teoriaan ja menetelmiin.
Työskentely on tavoitteellista, yhteistyöhön perustuvaa ja muutosta tukevaa.
 

6. Toimitilat ja vastaanoton järjestäminen

Toimitila sijaitsee Turussa.
  • Vastaanottotila on rauhallinen ja soveltuu yksilövastaanottoon.
  • Tila on asianmukaisesti kalustettu ja varustettu psykologin työhön ja psykoterapiatyöhön.
  • Asiakastiedot käsitellään sähköisesti Kanta-järjestelmässä, joka täyttää tietoturva- ja lainsäädäntövaatimukset.
  • Vastaanotot voidaan toteuttaa sekä läsnäolokäynteinä että etävastaanottoina tietoturvallisen videoyhteyden kautta.

7. Tietosuoja ja asiakasturvallisuus

Potilasasiakirjojen käsittely tapahtuu voimassa olevan lainsäädännön (mm.
potilasasiakirjalaki, tietosuojalaki ja GDPR) mukaisesti.
 
Asiakastietojen käsittelyä, säilytystä ja suojausta koskevat menettelyt on kuvattu erillisessä
tietosuojasuunnitelmassa, joka on laadittu ja pidetään ajan tasalla.
 

8. Potilasturvallisuus ja laadun varmistaminen

Toiminta perustuu hyvän hoidon periaatteisiin, ammattietiikkaan ja Valviran ohjeistuksiin.

Potilasturvallisuutta edistetään huolellisella kirjaamisella, tietoturvalla ja ammattitaidon ylläpidolla.

Työnohjausta, lisäkouluttautumista ja kollegiaalista tukea hyödynnetään työn laadun ja jaksamisen tukena.

Palautetta voidaan kerätä palvelun kehittämiseksi. 


9. Vakuutukset

Toiminnalla on potilasvahinkovakuutus Psykologiliiton kautta, joka kattaa toiminnan

laajuuden mukaiset tilanteet.

Lisäksi toiminnalla on vastuuvakuutus, joka on myös Psykologiliiton kautta.


10. Omavalvonnan toteuttaminen

Omavalvonta on jatkuva prosessi, jonka tarkoituksena on varmistaa asiakasturvallisuus,
palvelun laatu ja tietosuoja.
 
Vastaan omavalvonnasta itse toiminimeni harjoittajana.
 
Omavalvonta kattaa muun muassa
seuraavat osa-alueet:
  • Potilas- ja asiakasturvallisuus
  • Tietosuoja ja tietoturva
  • Palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys
  • Ammattitaidon ja jaksamisen ylläpito
Omavalvonta toteutuu käytännössä seuraavin keinoin:
  • Säännöllinen oman työn ja kirjaamiskäytäntöjen arviointi
  • Työnohjaus
  • Asiakaspalautteen kysyminen
  • Havaitut poikkeamat tai virheet kirjataan ja niihin reagoidaan viipymättä

11. Omavalvontasuunnitelman ylläpito ja seuranta

Omavalvontasuunnitelma tarkistetaan vähintään kerran vuodessa tai aina toiminnan
muuttuessa.
Päivitetty versio säilytetään sähköisesti ja on pyydettäessä nähtävissä viranomaisille.
Suunnitelman ajantasaisuudesta vastaan itse.