Toiminta- ja omavalvontasuunnitelma
Päivitetty: 28.11.2025
Tämä toiminta- ja omavalvontasuunnitelma perustuu lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) ja sen 27 §:n velvoitteeseen laatia omavalvontasuunnitelma. Suunnitelma kuvaa muun muassa palveluntuottajan toimintaperiaatteita, omavalvonnan toteuttamisen käytäntöjä sekä tapoja, joilla palvelun laatu ja turvallisuus varmistetaan.
1. Toiminnanharjoittaja
2. Toiminnan kuvaus ja tavoite
3. Tarjottavat palvelut
- Kognitiivinen psykoterapia
- Toteutetaan sekä Kelan kuntoutuspsykoterapiana että yksityisesti/vakuutuksen/
työterveyden/ostopalvelun kautta maksettuna. - Terapia on tavoitteellista ja asiakkaan tarpeisiin räätälöityä hoitoa.
- Psykologin keskustelukäynnit
- Psykologista tukea, neuvontaa ja ohjausta.
- Palvelu voidaan laskuttaa asiakkaalta, vakuutusyhtiöltä, työterveyshuollolta tai hyvinvointialueelta.
- Mahdollinen työnohjaus- ja koulutustoiminta voi kuulua toimintaan myös myöhemmin.
4. Asiakaskunta
5. Työmenetelmät ja toimintaperiaatteet
6. Toimitilat ja vastaanoton järjestäminen
- Vastaanottotila on rauhallinen ja soveltuu yksilövastaanottoon.
- Tila on asianmukaisesti kalustettu ja varustettu psykologin työhön ja psykoterapiatyöhön.
- Asiakastiedot käsitellään sähköisesti Kanta-järjestelmässä, joka täyttää tietoturva- ja lainsäädäntövaatimukset.
- Vastaanotot voidaan toteuttaa sekä läsnäolokäynteinä että etävastaanottoina tietoturvallisen videoyhteyden kautta.
7. Tietosuoja ja asiakasturvallisuus
8. Potilasturvallisuus ja laadun varmistaminen
Toiminta perustuu hyvän hoidon periaatteisiin, ammattietiikkaan ja Valviran ohjeistuksiin.
Potilasturvallisuutta edistetään huolellisella kirjaamisella, tietoturvalla ja ammattitaidon ylläpidolla.
Työnohjausta, lisäkouluttautumista ja kollegiaalista tukea hyödynnetään työn laadun ja jaksamisen tukena.
Palautetta voidaan kerätä palvelun kehittämiseksi.
9. Vakuutukset
laajuuden mukaiset tilanteet.
Lisäksi toiminnalla on vastuuvakuutus, joka on myös Psykologiliiton kautta.
10. Omavalvonnan toteuttaminen
- Potilas- ja asiakasturvallisuus
- Tietosuoja ja tietoturva
- Palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys
- Ammattitaidon ja jaksamisen ylläpito
- Säännöllinen oman työn ja kirjaamiskäytäntöjen arviointi
- Työnohjaus
- Asiakaspalautteen kysyminen
- Havaitut poikkeamat tai virheet kirjataan ja niihin reagoidaan viipymättä
11. Omavalvontasuunnitelman ylläpito ja seuranta
